مدت زمان مطالعه این مقاله : ۴ دقیقه

مقدمه

شیرین کننده های مصنوعی جایگزین های قند کم یا بدون کالری هستند که ارزش غذایی کمی دارند، اما سپس طعم غذاها یا نوشیدنی ها را تغییر می دهند تا برای مصرف کننده جذاب تر شوند. این شیرین کننده‌ها یک موضوع بحث برانگیز در دنیای تغذیه هستند. برخی استدلال می کنند که یک جایگزین بدون کالری بهتر از کالری زیاد از شکر است، در حالی که برخی دیگر استدلال می کنند که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است منجر به اثرات منفی سلامتی بیشتری نسبت به یک رژیم غذایی با قند بالا شود. از شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از انواع خوراکی‌ها همچون انواع پودرهای نوشیدنی، ژله، مربا، محصولات لبنی و… نیز استفاده می‌شود.

شیرین کننده مصنوعی

ارتباط شیرین کننده‌های مصنوعی و بیماری‌ها

این کاملا تکان دهنده و در عین حال وحشتناک است، اما مطالعات بسیاری ارتباط آن را با بیماری ها نشان داده اند. در کنار سایر بیماری هایی که با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مرتبط هستند، احتمال ابتلا به نوعی سرطان را نیز شامل می شود.

ایجاد سوء هاضمه

بدن ما تمایل به تحمل هر نوع واکنش طبیعی را دارد. از آنجایی که این شیرین کننده‌ها بیشتر مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که در طبیعت یافت نمی شوند. چنین مواد شیمیایی می توانند برای بدن انسان مضر باشند. این می تواند باعث بلع و سایر مشکلات مرتبط با سلامتی شود زیرا بدن ما برای کنترل چنین مواد شیمیایی طراحی نشده است.

سطح میل به استفاده شکر را افزایش می دهد

همانطور که همه ما می دانیم، آنها واقعا شکر نیستند، این نمی تواند بسیاری از هوس های شما را برای شکر برآورده کند. این ممکن است منجر به پرخوری شود زیرا تا زمانی که سیر شویم به خوردن ادامه می دهیم.

افزایش وزن و چاقی

مطالعات زیادی وجود دارد که شواهدی را نشان می دهد که چه چیزی باعث افزایش وزن و چاقی می شود. مصرف شیرین کننده های مصنوعی شاخص توده بدن و درصد چربی بدن شما را افزایش می دهد.

دیابت نوع ۲

شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند. بر اساس داده های حاصل از مطالعه سلامت پرستاران، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که حداقل یک نوشیدنی مصنوعی شیرین شده در روز مصرف می کنند، افزایش می یابد.

 

فشار خون بالا و بیماری های قلبی

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنانی که بیش از دو نوشیدنی مصنوعی شیرین شده در روز مصرف می کنند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. شیرین کننده های مصنوعی نیز مضراتی در افزایش خطر ابتلا به فشار خون دارند.

جایگزین های شیرین کننده های مصنوعی

به طور کلی، ما می گوییم که بهتر است مقدار کمی از چیزی طبیعی مصرف شود تا مقدار زیاد چیزی مصنوعی. شیرین کننده های طبیعی زیادی وجود دارند که می توان به جای شیرین کننده های مصنوعی از آنها استفاده کرد.

  • شهد آگاو
  • عسل
  • شربت افرا خالص
  • کنسانتره آب میوه
  • ملاس
  • شکر خرما
  • نیشکر خام

انجمن قلب آمریکا مصرف کمتر از ۶ قاشق چایخوری قند افزوده در روز برای زنان (معادل ۲۴ گرم یا ۱۰۰ کالری) و کمتر از ۹ قاشق چایخوری در روز برای مردان (معادل ۳۶ گرم یا ۱۵۰ کالری) را توصیه می کند.

منابع

۶ Disadvantages Of Artificial Sweeteners (marham.pk)

Artificial Sweeteners: Pros, Cons and Alternatives (foodsmart.com)

درباره مدیر

عسل صهبا نیک نام ، معجزه کندوی عسل ، درمان تخصصی با فرآورده های زنبورعسل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *